Persoonlijke reflecties 

Omdat we met 5 studenten aan een groepsopdracht hebben gewerkt, kom je met medestudenten tot een consensus.  Om onze persoonlijke keuzes, afwijkend van de groep, duidelijk te kunnen maken. Heeft ieder groepslid een persoonlijke individuele reflectie toegevoegd. Hierin staat vermeld hoe iedereen de opdracht vond, hoe er aan gewerkt is en of een student een afwijkende mening heeft. 

Persoonlijke reflectie Jorn Nijenhuis.  

Ik vond het een leuk project om aan te mogen werken. Als eerst hebben gezamenlijk gebrainstormd over de ideeën die we hadden. We kwamen tot de conclusie dat we het allemaal goed met elkaar eens waren. We hebben een rolverdeling gemaakt waarin iedereen een eigen rol had. Iedereen gaf zijn voorkeur aan welk deel hij wou maken. We waren het snel eens over de rolverdeling. Door corona was het niet mogelijk om allemaal bij elkaar te komen. Daarom hebben we overlegd via teams. Dit vond ik enigszins wel jammer, aangezien ik online werken niet zo ideaal vind. Ook ben ik van mening dat als we vaker bij elkaar hadden kunnen zitten, nog meer kunnen afstemmen op elkaar mening. Al met al vind ik dat we een mooi product hebben neergezet. Ik vind het gebouw mooi ontworpen en het sluit goed aan bij onze kijk op het onderwijs van 2032. Ook sluit ik me volledig aan bij de informatie die we hebben vermeld op de website. Zo vind ik het erg mooi dat iedereen welkom is op onze school. Doordat we de een groot budget hadden konden we veel toepassen aan het gebouw. Zoals een muziek lokaal en zelf een zwembad. Hierdoor konden we de rollen van de leerkracht goed toepassen. 

Persoonlijke reflectie Rens Sietsma

Voor het vak “Virtuele school” kregen we aan het begin van het tweede kwartiel een opdracht voorgeschoteld. Deze opdracht was “ontwerp je eigen school in het jaar 2032”. Voor de opdracht moesten we een groepje van 5 personen maken. Het was makkelijk voor ons om een groepje te maken omdat we met z’n allen op dezelfde stageschool zitten. In het begin was de opdracht onduidelijk voor mij. Ik wist niet precies wat de bedoeling van de opdracht was, en zelfs na het lezen van het studieplan werd het niet veel duidelijker. Toen we er met z’n vijven naar gingen kijken werd het wel een stuk duidelijker. We verdeelden de taken en iedereen ging bezig met de opdracht. We bedachten met z’n allen, via teams, wat de school allemaal moest hebben. We waren het over de meeste aspecten met elkaar eens. Het moet een openbare school worden die erg duurzaam is en waar bewegingsonderwijs de overhand heeft. Ook krijgt het digitale onderwijs grote invloed in de toekomst. Dit vind ik wel jammer, maar het is niet tegen te houden denk ik.

Persoonlijke reflectie Julian Kok

De opdracht vond ik erg leuk om aan te werken! Je krijgt een goede kijk op het onderwijs en wat je allemaal nodig hebt om een goede school te creëren. Samen hadden we alle taken duidelijk verdeeld en iedereen heeft een deel van de inhoud gemaakt. Ook was het leuk dat je je eigen meningen en en standpunten kon toevoegen aan de school. Het ontwerp van de school was ook een uitdaging om die zo efficiënt mogelijk te krijgen voor in de toekomst, Daan heeft dit allemaal perfect geregeld. Door samen te blijven overleggen zijn we uiteindelijk tot een voor ons goede school gekomen met alles erop en eraan! Samengevat was het dus een uitdagende opdracht met veel punten waar je aan moet denken, wat heeft geholpen mij een betere kijk te geven op een school! 

Persoonlijke reflectie Stijn Bos

Ik vond het een leuke opdracht om mee aan de slag te gaan, alleen kostte het veel tijd. We hadden in het begin veel teams meetings met elkaar en hierin bespraken wij met elkaar wat onze ideeën waren over onze ideale school. Wij lagen meestal wel op één lijn met elkaar, en als wij bij een onderwerp wat meningsverschillen hadden gingen wij daar mee in discussie en kwamen we samen tot een oplossing. Het was ons in het begin al snel duidelijk dat wij een grote school willen creëren met veel bewegingsruimtes, zo wilden wij ook een groot schoolplein met een voetbalveld en meerdere sportactiviteiten. Ook wilden wij dat de kinderen elke week een les bezig gaan met techniek, en daar was iedereen het gelijk mee eens. Wij hebben ook gedacht aan het klimaat dus hebben wij ook een klein beetje hier over na gedacht en daarom is ons dak ook groen beplant. Toen wij onze visie duidelijk hadden hebben wij uiteindelijk rollen verdeeld en is iedereen aan de slag gegaan met onze ideale school.

Door de virtuele school heb ik mij ook verdiept in religie, want door mijn stage ging mijn voorkeur steeds meer uit naar een openbare school maar door de lessen ben ik toch bij christelijk gebleven. Vroeger zat ik zelf ook op een christelijke school maar heb vrij weinig gedaan met mijn geloof en dus had ik grote twijfel tussen christelijk en openbaar.

Het was een zeer leerzaam proces en heb er veel van geleerd. Het was ook leuk om hier als groep mee aan de slag te gaan, en heb door de lessen veel geleerd over mijn eigen visie over onderwijs.

Persoonlijke reflectie Daan ter Hedde

Aan het begin van periode 2 hebben wij de opdracht gekregen om een eigen school te ontwerpen met een budget van 32 miljoen euro. Eerst was de opdracht voor mij niet helemaal duidelijk, maar na overleg met mijn groep genoten en meer uitleg zijn we hier samen uitgekomen. Toen de opdracht eenmaal duidelijk was voor iedereen zijn we gaan overleggen hoe onze school eruit moest zien, wat onze visie is en wat we belangrijk vinden. Hier waren we het aardig over eens. Nadat we hier uit waren hebben we de taken verdeeld en heeft iedereen netjes zijn deel gemaakt. Ik ben erg trots op ons eindresultaat.