Identiteit van de school 

Maatschappelijk identiteit 

Wij vinden het belangrijk dat de leerlingen inzien welke invloed zij hebben op de maatschappij. Hierbij is het van belang dat de leerlingen hun talenten en kwaliteiten weten en hebben ontwikkeld. Daarvoor bieden wij talentenmiddagen aan en extra ondersteuning in het leercentrum. 

Culturele identiteit 

De Zonnestraal is een openbare basisschool met veel culturele kanten, de school is voor iedere cultuur of afkomst toegankelijk en dit wordt ook behandeld tijdens lessen levensbeschouwing. Hier wordt algemene kennis aangeleerd zodat de kinderen elkaar kunnen begrijpen en respecteren.  

Pedagogisch identiteit 

In de school staat respect en fatsoen centraal. Hier zijn ook duidelijke regels over en dit hangt ook in ieder klaslokaal waardoor de kinderen weten hoe ze moeten handelen bij bepaalde situaties wat te maken heeft met pesten of treiteren. Een veilige omgeving draagt bij aan de ontwikkeling van een kind.  

Binnen onze school werken wij met PBS wat betekend Positive Behavior Support. PBS is een doelmatige, schoolbrede aanpak die zich richt op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. PBS draagt bij aan een sociale en positieve sfeer binnen onze school waardoor de veiligheid ook wordt gewaarborgd. 

Didactisch identiteit 

Verantwoordelijkheid: wij vinden het belangrijk dat kinderen leren hun verantwoordelijk te voelen voor dingen die zij moeten doen (denk hierbij aan een weektaak of een project). 

Levensbeschouwelijke identiteit 

Het is belangrijk dat wij als openbare school de leerlingen informeren naar verschillende levensbeschouwingen. Alle religieuze levensbeschouwingen worden behandeld door de jaren heen. 

Bij seculiere levensbeschouwing wordt de mens en maatschappij naar voren gebracht. 

Rollen van de leerkracht 

Persoonlijke kenmerken van de leerkracht: 

De leerkrachten zijn een positief voorbeeld voor de kinderen. Vaak is de leerkracht een rolmodel voor de leerling dus is het belangrijk dat dit positief is. Ook is sociaal zijn een belangrijk deel. 

1. Onderzoeker 

Om leerlingen te kunnen inspireren en verwonderen moet de leerkracht zelf ook het goede voorbeeld geven. Wij vinden enthousiasme belangrijk binnen onze school. Door onze diverse creatieve lokalen wordt dit zeker gestimuleerd. Ook vinden wij het leren leren erg belangrijk, hier wordt op school erg veel aandacht aan besteed door te focussen op het proces en niet alleen op resultaat. 

2. Ontwerper 

Op de Zonnestraal maken we gebruik van het parnassys systeem, hierdoor hebben onze leraren een goed beeld waar de kinderen staan in hun leerproces. Omdat wij dit systeem gebruiken kunnen onze leerkrachten een goed aansluitende les geven. Door een breed assortiment aan lesmateriaal kan een leerkracht er altijd voor zorgen de juiste les aan te bieden.  

3. Expert 

Voor leerkrachten is het belangrijk dat je kennis hebt in:  

  • Het vakgebied, als je de stof goed overziet en de structuren hierin herkent, de basismethodes van het vak beheerst en weet wat belangrijke thema's zijn binnen het onderwijs.
  • De leerpsychologie van het vak, dit houd in dat leerlingen zelf oplossingen kunnen bedenken en hoe je leerlingen kan beoordelen en verbeteren.
  • De didactiek van het vak, de manier waarop je de stof uit het vakgebied kunt overbrengen aan de kinderen.

4. Model 

Als leerkracht moet je kunnen modelleren wat je wilt bereiken bij de leerlingen zonder het voor te doen. Wij vinden het belangrijk dat elke leerling op zijn of haar eigen manier leert en ontwikkelt. Hierbij vinden wij het belangrijk welke keuzes leerkrachten maken. Leerkrachten zijn tenslotte de voorbeelden voor de kinderen.

5. Coach 

De leerkracht geeft naast klassikale steun ook individuele steun wanneer een leerling dit nodig heeft. Door de extra individuele steun te geven bouw je een band op en zorg je ervoor dat een leerling zich op zijn/haar gemak voelt.